Valaistuksen uusiminen

Kaupungin katuvalaistuksen uusimisessa on valittu käyttöön lehtitietojen mukaan monimetallivalaisimet. Monimetallivalaisimet soveltuvat hyvin puistojen, kaupunkikeskusten, torien ja aukioiden valaisemisessa, eli paikkoihin missä luonnollinen valon väri ja värintoistokyky ovat tärkeitä valaistuksen ilmeen ja viihtyvyyden kannalta. Eli niille paikoille mihin niitä on nyt asennettu. Niiden purkausputkissa käytetään kuitenkin myös elohopeaa. Niiden käyttö tievalaistuksessa ei ole erityisen yleistä. Ne ovat myös suurpaineisia, jolloin on olemassa myös räjähdysvaara eli ovat näin myös alttiita ilkivalle.

Uudenkaupungin Perussuomalaisten valtuustoryhmä ehdottaa, että loppujen noin 3000 valaisimen uusimiseksi käynnistetään selvitys siirtymisestä led-valaisimiin mahdollisimman nopeasti. Rahoitus voitaisiin hoitaa esimerkiksi Kuntarahoituksen kautta. Lainan pituus määräytyisi saavutettujen säästöjen mukaan eli maksettaisiin syntyneillä säästöillä.

Perustelemme aloitetta mm. että Uudenkaupungin oman jäähallin valaistuksen vaihto led-valaisimiin osoittaa säästöjä syntyvän. Samalla toteamme, että esimerkiksi Helsinki, Turku ja monet muut kaupungit ovat siirtymässä led-valaistukseen niillä saavutettavien kustannussäästöjen takia. Pienempi kulutus ja siten vihreämpi ympäristö. Led-valaisimet ovat erittäin ilkivaltakestoisia – IK luokka 8-10, kun se perinteisissä on 1-5. Toisin sanoen led-valaisimien lisääminen olisi HINKUA.

Uudenkaupungin Perussuomalaisten valtuustoryhmän valtuustoaloite
Käsitelty kaupunginvaltuuston kokouksessa 16.6.2014, lähetetty kaupunginhallituksen valmisteltavaksi